50 wystaw, 100 artystów, spotkania, wykłady, warsztaty, projekcje filmowe i wiele więcej....
Zobacz program Festiwalu >>>

II Przegląd Portfolio
Jedyna okazja na prezentacje swoich prac wydawcom, edytorom, wykładowcom i innym specjalistom z całego świata!
Dowiedz się więcej >>>
Formularz zgloszeniowy >>>

GEERT VAN KESTEREN
Why Mister, Why?


Geert Van Kesteren, instalacja Why Mister, Why?

Why Mister Why? Van Kesterena ocenia się jako iracki odpowiednik Vietnam Inc autorstwa Philipa Jonesa Griffithsa - nowatorskiego albumu o wojnie w Wietnamie, opublikowanego w 1971 roku. Książka ta jednoznacznie staje w obronie stłamszonych, nieuzbrojonych cywilów i poza krytykowaniem działań będących na miejscu żołnierzy, wytyka postawę pozostających w Waszyngtonie polityków. Van Kesteren pokazuje żołnierzy jako żółtodzióbów, nie mających bladego pojęcia o tym, co robią i czemu właściwie są w Iraku. "Ktokolwiek podejmuje się wprowadzania demokracji w jakimś kraju, musi sam zachowywać się krystalicznie" - czytamy we wprowadzeniu. - "(Powinien) dotrzymywać Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka, Konwencji Genewskich, działać zgodnie z zasadami zwykłej przyzwoitości oraz szanować kulturę tego kraju. Od wielu Irakijczyków usłyszałem: ".

Van Kesteren odnosi się do tak zwanej "walki o serca i umysły" w sposób świadomie ironiczny; bez wątpienia przeraziły go metody stosowane przez oddział, do którego został przydzielony. Co daje prawo Amerykanom - pyta nieustannie - aby myśleć, że mogą narzucać wyznawane przez siebie wartości tak skrajnie różnemu kulturowo narodowi, w imię tak zwanej "wolności"? A potem nagle pokazuje nam serię wstrząsających zdjęć zrobionych podczas ekshumacji setek ciał ofiar reżimu Saddama, w gorzki sposób przypominając o tragicznej i tak niedalekiej przeszłości, a zarazem o tym, jak skomplikowana jest obecna sytuacja.

Mimo, że książka Van Kesterena została nazwana ważną pozycją w swoim gatunku (zawarto ją w prestiżowym The Photobook: A History, Volume II ), to multimedialna prezentacja Holendra w Krakowie będzie zarazem dopiero drugim pokazem kompletnej wersji na świecie. O ile do tej pory byliśmy w stanie odnaleźć się w stanowisku Van Kesterena, jako fotografa oceniającego moralność w kontekście działań politycznych, to w przypadku prezentacji ambicje autora są zupełnie inne. W swoim projekcie użył najnowszych technologii, transmisji na żywo z Bagdadu, wieloekranowych projekcji i bogatego materiału dźwiękowego, w tym wywiadów z irackimi i amerykańskimi żołnierzami. Efektem jest wielowarstwowe doświadczenie, które pozwala widzowi dotrzeć na samo miejsce wydarzeń, a jednocześnie wskazuje na złożoność panującej sytuacji. Całkowite wrażenie prowadzi do konsternacji; czy ktokolwiek w ogóle wie, co się tam, do cholery, dzieje?

[Fragmenty eseju autorstwa kuratora wystawy, Marka Powera. Całość dostępna w Katalogu Festiwalu.]

 

 

Geert Van Kesteren [ur. 1966, Amsterdam]. Fotoreporter, laureat wielu nagród, członek prestiżowej agencji Magnum. Pracował w Iraku podczas operacji Desert Fox w 1998 roku. W kwietniu 2003 roku powrócił tam, aby przygotowywać reportaże dla magazynów Newsweek i Stern. Ma na swoim koncie dwa albumy: mwendanjangula! Aids in Zambia i Why Mister, Why?, poświęcony doświadczeniom z Iraku.

Geert Van Kesteren [b. 1966, Amsterdam] A photojournalist, winner of many prizes, member of the prestigious Magnum agency. He worked during the Desert Fox operation in 1998. In April 2003 he went back to Iraq to prepare reports for Newsweek and Stern. He has published two albums: mwendanjangula! Aids in Zambia and Why Mister, Why? devoted to his experiences in Iraq.

 

Wernisaż/Vernissage: Sobota/Saturday 5.05.2007, 17:00 / 5 p.m.
Miejsce/Place: Fabryka Schindlera , ul. Lipowa 4
Czynne/open: 5-31.05.2007 PN-PT/MON-FRI: 15.00-19.00,
SB-ND/SAT-SUN: 13.00-19.00

 

Why Mister, Why? to połączenie wystawy, książki, strony internetowej ( www.whymisterwhy.com ) i programu edukacyjnego. Książka została wydana w dwóch wersjach: holendersko - arabskiej i angielsko - arabskiej przez Artimo Publishers. Strona internetowa powstała przy współpracy z Robert Soeterik/Middle East Research Associates i KIT Publishers.

Wystawa:

Zdjęcia i tekst/ Photography and text: Geert van Kesteren

Koncepcja / Concept: Jeroen de Vries, Bas Vroege

Opracowanie pojekcji / Editing projections: Bas Vroege, Jeroen de Vries, Geert van Kesteren

Design: Jeroen de Vries

Produkcja / Production: Rixt Bosma, Aleksandra Kononiuk, Olga Overbeek

Dźwięk / Audio design: Wart Wamsteker

Tłumaczenie / Translations: Haretha A.W. Yousuf, Chalaan Charif, Donald Mader

 

www.whymisterwhy.com

Zdjęcia i tekst/ Photography and text: Geert van Kesteren

Design: Antenna-men, Rotterdam

Produkcja / Production: Rixt Bosma

Editing Iraq Index: Robert Soeterik

Tłumaczenie / Translations: Donald Mader, Chalaan Charif, Saskia Porcelijn

 

Książka / Book

Zdjęcia / Photography: Geert van Kesteren

Tekst / Texts: Michael Hirsch (wstęp / foreword), Geert van Kesteren

Redakcja tekstu i zdjęć/ Photo and text editing: Edie Peters

Design: Mevis & Van Deursen, Amsterdam

Wydawca / Publisher: Artimo Publishers, Amsterdam , 2004

Redaktor / Final editing: Tanja Wallroth

Druk / Lithography and printing: Veenman drukkers, Rotterdam

 

Projekt Why Mister, Why? powstał dzięki:

Apple Computer Benelux (Bunnik), Cordaid (The Hague), Dar Emar (Damascus), Hivos (The Hague), Ideëel Organiseren (Amsterdam), KIT Publishers (Amsterdam), Mac Support (Uitgeest/Amsterdam), Middle East Research Associates / MERA (Amsterdam), Mondriaan Foundation (Amsterdam), Pax Christi (Utrecht), Democracy and Media Foundation (Amsterdam), DOEN Foundation (Amsterdam), VSB Fund (Utrecht).

Why Mister, Why? is a Paradox production ( www.paradox.nl ), created in collaboration with the Nederlands fotomuseum.

część wystawy / part of : TEATRY WOJNY / THEATRES OF WAR

Kurator/ curator: Mark Power
(wystawy indywidualne/ individual exhibitions):
GEERT VAN KESTEREN - Why Mister, Why?
CHRISTOPHER STEWART - Kill House
LISA BARNARD - Care Packages I & II
LUC DELAHAYE
DONOVAN WYLIE - British Watchtowers